شرکت حسابداری و حسابرسی تراز گستر ویرا

فعال در زمینه حسابداری شرکتها و آموزش مباحث حسابداری و مالیاتی

شرکت حسابداری و حسابرسی تراز گستر ویرا

فعال در زمینه حسابداری شرکتها و آموزش مباحث حسابداری و مالیاتی

آخرین نظرات

۲۰ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۹ ثبت شده است

صورت مغایرت بانکی

شرکت حسابداری و حسابرسی ویرا | يكشنبه, ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۳۹ ق.ظ

روش تهیه صورت مغایرت بانکی

چکیده :

صورت مغایرت بانکی لیستی است که در مقاطع مختلف توسط دارندگان حساب بانکی تهیه و موارد مغایرت و اختلاف بین اسناد حسابداری صادره توسط آنها و اسناد حسابداری توسط بانک (بابت واریز، برداشت یا پرداخت وجه) در آن منعکس و پیگیری لازم جهت رفع موارد اختلافی (اقلام باز) بین مانده حساب بانک نزد دفاتر موسسه و مانده حساب نزد بانک صورت می‌گیرد.

روش تهیه صورت مغایرت بانکی

همانطور که در توضیحات قبل گفته شد یکی از کارهایی که معمولا حسابداران در پایان هر ماه باید انجام دهند مقایسه اقلام ثبت شده در «حساب بانک» در دفاتر شرکت با اقلام ثبت شده در صورت حساب بانکی است که معمولا بانک ها در پایان هر ماه تحویل مشتریان خود می دهند.مانده حساب بانک در دفاتر شرکت در اکثر موارد با مانده مندرج در صورت حساب بانک تطابق ندارد.

حسابداران در پایان هر ماه ضمن مطابقت دادن مبالغ ثبت شده در دفاتر با اقلام ثبت شده در صورت حساب بانک هرگونه مغایرت موجود را تعیین و در اسرع وقت دلیل آن را مشخص کنند.این فرایند از طریق صورت مغایرات بانکی انجام می شود.

با توجه به این توضیحات اکنون روش تهیه صورت مغایرات بانکی با استفاده از یک مثال توضیح داده می شود.

مثال:شرکت رایان در ابتدای سال 1387 تاسیس شد.این شرکت دارای یک حساب جاری به شماره 2746 در بانک ملی شعبه الف است.عملیات انجام شده مرتبط با این حساب طی فروردین ماه به صورت زیر در دفتر معین حساب مذکور ثبت گردیده است:

برای مشاهده متن کامل به ادامه مطلب مراجعه نمایید:

  • شرکت حسابداری و حسابرسی ویرا

قانون بودجه 99

شرکت حسابداری و حسابرسی ویرا | جمعه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۰۹:۴۰ ق.ظ

نحوه اجرای بند (م)تبصره (6) قانون بودجه سال 99

نظر به اینکه به موجب بند (م) تبصره (٦ )قانون بودجه سال ١٣٩٩ مقرر شده است: « در معاملات پیمانکاری که

کارفرما یکی از دستگاههای اجرائی موضوع ماده (٢٩)قانون برنامه ششم توسعه است، کارفرما موظف است همزمان با هر

پرداخت، مالیات ارزش افزوده متناسب با آن را به پیمانکار پرداخت کند. تا زمانی که کارفرما مالیات بر ارزش افزوده را به

پیمانکار پرداخت نکرده باشد، سازمان امور مالیاتی کشور حق مطالبه آن از پیمانکار یا أخذ جریمه دیرکرد از وی را ندارد.

در مواردی که بدهی کارفرما به پیمانکار به صورت اسناد خزانه اسلامی پرداخت میشود در صورت درخواست پیمانکار،

کارفرما موظف است این اوراق را عیناً به سازمان امور مالیاتی کشور تحویل دهد. سازمان امور مالیاتی کشور معادل

مبلغ اسمی اوراق تحویلی را از بدهی مالیاتی پیمانکار کسر و اسناد مذکور را به خزانهداری کل کشور ارائه میکند.

خزانهداری کل کشور موظف است معادل مبلغ اسمی اسناد خزانه تحویلی را بهعنوان وصولی مالیات منظور کند

لذا در راستای اجرای حکم مزبور وایجاد وحدت رویه ، موارد ذیل مقرر می گردد:

١ .ادارات کل امور مالیاتی مکلفند فرم تعیین میزان وجوه پرداخت نشده به پیمانکاران توسط دستگاههای اجرایی

موضوع ماده (٢٩)قانون برنامه ششم توسعه (تصویرپیوست) را جهت تکمیل به پیمانکاران ارائه نمایند.

٢ .پیمانکاران موضوع این بند مکلفند نسبت به تکمیل فرم موضوع بند (١)این دستورالعمل برای دورههای

مالیاتی سال ١٣٩٩ اقدام و پس از مهر و امضا و تایید کارفرمای مربوطه ، به اداره کل امور مالیاتی ذیربط

تحویل نمایند.(ترجیحاً همزمان با تسلیم اظهارنامه)

٣ .ادارات کل امور مالیاتی مکلفند در پایان هر یک ازدوره های مالیاتی سال ١٣٩٩ وجوه پرداخت نشده به

پیمانکاران که به تأیید کارفرمای موضوع ماده (٢٩)قانون برنامه ششم توسعه رسیده است را احصاء و حسب

مورد نسبت به دریافت بدهی پیمانکار در راستای قسمت اخیر بند صدرالاشاره با توجه به سازوکاری که

خزانهداری کل کشور اعلام مینماید و ماده (١٣)قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و

حمایت از کالای ایرانی مصوب ١٥/٠٢/١٣٩٨ اقدام نمایند.

مثال: در صورتی که پیمانکار دارای قرارداد ارائه خدمات به مبلغ یک میلیارد ریال (با احتساب مالیات و

عوارض) با کارفرمای موضوع ماده (٢٩)قانون برنامه ششم توسعه باشد و در دوره بهار سال ١٣٩٩ بابت قرارداد

مزبور سیصد میلیون ریال خدمات ارائه و مبلغ دویست میلیون ریال آن را دریافت نموده باشد، میزان مالیات و

عوارض قابل مطالبه برای دوره بهار برابر است با ٧٦١/٥١٣/١٦ = ٩× ١٠٩÷ ٠٠٠/٠٠٠/٢٠٠ و برای مازاد به مبلغ

٠٠٠/٠٠٠/١٠٠ ریال، مالیات و عوارض ارزش افزوده تا زمان پرداخت کارفرما، از پیمانکار قابل مطالبه و وصول

نخواهد بود.

تذکر: با توجه به تکلیف قانون گذار برای کارفرما مبنی بر پرداخت مالیات و عوارض ارزش افزوده متناسب با

هر پرداخت، مالیات و عوارض پرداخت نشده متناسب با اصل وجوه پرداخت نشده قابل محاسبه و ملاک

عمل بند(٣)این دستورالعمل خواهد بود.

٤ .پیمانکاران موظفند در مواردی که مقرر است بابت پرداخت مطالباتشان اسناد خزانه اسلامی ارائه شود، مراتب

درخواست خود به کارفرما مبنی بر تحویل اوراق مزبور معادل بدهی مالیات بر ارزش افزوده و جرائم متعلقه

را به اداره کل امور مالیاتی ذیربط اعلام نمایند.

تذکر ١ :اخذ و احتساب اسناد خزانه اسلامی از کارفرما صرفاً برای مالیات و جرائم آن به تناسب مطالبات

پیمانکار از کارفرما که مقرر است در سال جاری به پیمانکار پرداخت شود، بلامانع میباشد.

تذکر٢ : با توجه به اینکه عوارض موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده متعلق به شهرداریها و دهیاریها

میباشد، اخذ و احتساب اسناد خزانه اسلامی برای بدهی عوارض و جرائم آن امکان پذیرنمیباشد.

مسئولیت حسن اجرای این دستورالعمل بر عهده مدیران کل محترم امور مالیاتی ذیربط و نظارت بر

حسن اجرای آن برعهده دادستان محترم انتظامی مالیاتی میباشد./

  • شرکت حسابداری و حسابرسی ویرا